torsdag, desember 29, 2005

Camelia

Sånn skal den bli, om jeg får det til! Kjøpte camelia (camellia japonica) på hagesenteret uten å vite noe særlig om den. Den lille busken var full av blomsterknopper da jeg fikk den hjem. Leste på nettet om hvordan stelle den, og jeg har kanskje tatt meg vann over hodet? Dette er en kravstor plante. Den viste seg å være en surjordsplante som rhododendron og azalea. Og her er det så mye kalk i vannet at oppvaskmaskinene har en egen beholder som kontinuerlig må inneholde avkalking om man ikke skal ødelegge maskineriet. Vaskemaskinen må man avkalke hver uke av samme grunn. Hvordan blir det da med en surjordsplante? Jeg leste at man kan tilsette sitronsyre når man vanner planten. Mulig det, men det blir da mye styr om man må drive med pH-indikator i vannekanna! I tillegg til sur jord og do. vann, så slipper den alle knopper om den flyttes/snus på! Den ble pottet om i stor krukke med plass til røttene og sur jord og plassert en gang for alle; - i en skyggefull krok på terrassen som vender mot sør. Og man må jo forsøke å få gjort dette riktig, så krukken flyttes ikke når det vaskes der ute. Nå blomstrer den (bildet til høyre)!!! Den første blomsten åpnet seg 21. desember og det er enda over 30 knopper.


Ingen kommentarer: