mandag, mai 21, 2007

Skjermlilje

Omsider blomstrer skjermliljen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

NYYYDELIG, dette er MIN farge. Har aldri sett denne blomsten før. Tro om den trives her oppe i det kalde nord?

Liv sa...

Den ER nydelig! Min har vært knepen m/blomstringen. Jeg kjøpte den våren 2006 og den blomstrer først nå. I parkene her blomstrer den villig vekk hele sommeren. Bjørn Beining, som er gartner, skriver på www.spaniaweb.net: «I Norge begynner skjermliljen å blomstre på sensommeren – forutsatt at den ikke har vært fordrevet innendørs. I Spania blomstrer den fra vår til høst. Dessuten kan planten her stå ute året rundt. I Skandinavia må planten tas inn før frosten kommer og overvintres frostfritt. Skjermlilje er meget blomsterrik og hver blomsterkule kan inneholde opp mot 200 enkeltblomster. Røttene er meget kraftige og kan sprenge potten om planten ikke deles og pottes om.» Jeg deler gjerne med deg når jeg potter om og deler planten. Du må hente planten selv. Den sendes ikke. :-)

FO - 2 sa...

Vakker... (: