torsdag, desember 29, 2005

Våronn

Sterk vind raserte ute på den store terrassen i 3-4 dager før jul. Det var ingen storm, men vinden dengte og filleristet plantene og tvinnet bladene av små elefantører (alocasia machrorriza) som var plantet i egne krukker for å gis bort! Det er bare å ta lærdom av slikt. Neste gang det blir sterk vind må det meste i ly om det ikke skal ødelegges.

Jeg klippet ned dama de noche (cestrum nocturnum) og hibiscusene. Husbonden sa jeg hadde klippet for mye, men jeg har hørt at man skal klippe til man gråter og enda litt til og lest at «En tommelfingerregel er at jo mer (hardere) du beskjærer, jo mer ny og kraftig vekst får du.» Vi får vel se.

Nå er det våronn her. Det man i Norge sår utpå våren for å plante ut senere, sår man i desember her. Jeg har sådd blomstererter; - både den gammeldagse varianten med alle farger, én type med bare rosa blomster og en annen med bare blå. Jeg har sådd blå vindel, sorte hagestokkroser (bildet), judaspenger, salvie, estragon, etc. Mesteparten av dette skal iht. anvisning på frøposen stå i 20-30 ºC, så det står på det ene badet!

De røde juletulipanene blomstret ikke til jul. Jeg kjøpte løkene på hagesenteret. De ble solgt i løs vekt og jeg vet at jeg plukket riktig! Ha ha! Nå ser jeg blomsterknoppene og det ligner ikke mye på tulipaner, nei! Det er hyasinter.

Ingen kommentarer: