fredag, juni 23, 2006

Beskjæring

29. desember 2005 blogget jeg om beskjæring. Jeg skar alt ned det jeg var kar om (venstre pekefinger inkludert!!) og refererte til at «jeg har hørt at man skal klippe til man gråter og enda litt til og lest at «en tommelfingerregel er at jo mer (hardere) du beskjærer, jo mer ny og kraftig vekst får du.»

For dama de noche (cestrum nocturnum) fungerte dette perfekt. Jeg så at spanjolene også hadde skåret den helt ned, og de har jo mer erfaring med den enn hva jeg har. Den står nå frodig og full av blomsterknopper som vil åpne seg i kveld eller i morgen kveld. Den blomstrer om natten.

For haiwaiirosene (hibiscus rosa-sinensis) var det ikke like vellykket. Jeg registrerte at spanjolene ikke hadde klippet de helt ned og at deres busker blomstret allerede i februar/mars. Samtidig sto mine som små og triste spirer. Jeg flyttet de ut på den store terrassen og det ble fart i veksten. I dag kom den første blomsten; - i spanske farger og med en diameter på nesten 14 cm! Jeg synes absolutt ikke at det er for sent! Og jeg har lært litt om beskjæring.

1 kommentar:

tvangslitterær sa...

Så mange flotte planter du har. Jeg fant bloggen din, fordi jeg også har ført opp "hage" som interesse.
Jeg driver å lager hage av et gammelt småbruk på en øy utenfor Selje, ved Stadt. Men det blir jo helt andre planter her da.