tirsdag, juni 05, 2007

Oleander igjen

Oleander er blitt en favoritt hos meg fordi de er så lette å stelle og de blomstrer så velvillig i lange perioder. I fjor blomstret denne fra 6. mai til 4. november. Den har enkle blomster som dufter mandel.

Oleander var vel en populær potteplante i Norge i gamle dager. Jeg husker farmor hadde en hun passet nøye, også for oss ungene. Jeg husker hun advarte og sa at «ett blad kan ta livet av en hest». Om dette er sant, vet jeg ikke. Jeg vet den er giftig, men hvem spiser potteplanter?

Denne kjøpte jeg høsten 2005. Nå er den veletablert hos meg. Den ble kraftig beskåret sist høst. Nå er den ca. 2½ meter - stor og struttende - full av blomsterknopper. Jeg tenkte på farmor da jeg vannet i går kveld. Hun ville vel ha blitt forskrekket over å høre «når jeg vanner oleanderen min, får den en hel bøtte med vann.»

Foran på bildet ses Elefantøre (Alocasia macrorhiza) som enda blomstrer og fyller den lille terrassen med vaniljeduft! Mye duft på den lille terrassen i disse dager!

4 kommentarer:

FO - 2 sa...

Ja. Dette var en flott Oleander! (:
Liker også krukkene dine. (:
Fint!

Min Verden sa...

Hei Liv. Jeg har en Oleander som jeg fikk av venninnen min i fjor. Den har overvintret fint i potte i garasjen. Hva gjør jeg med den nå til våren? Har du noen tips? Den blomstret heller ikke i fjor. Jeg tror den stod for mye i skygge. Den skal få en bedre plassering i år. Hanne

Liv sa...

Hei, Hanne! Jeg vet ikke om de som selges som potteplanter i Norge er identiske med de vi har her. Det heter seg at de er surjordsplanter og skal ha kalkfattig vann (regnvann) og annet dill og dall. Her vokser de midt på berg uten jord og både berg og jord her er proppfullt av kalk. De blomstrer i vilden sky om de ikke får verken vått eller tørt. De står i brennende sol. Mine står ute hele året. De er så villige. De blomstrer hele tiden. De blir jo store som trær så jeg klipper de krafig ned like før jul. Nå spretter de som bare det og alle har nye skudd av både blad og blomsterknopper. Om jeg bodde i Norge ville jeg plassere den i mest mulig sol, vanne den med værelsestemperert vann om kvelden, se på den og si "Helledussen!" Det tror jeg kan hjelpe! :-) På vinteren MÅ den stå frostfritt. Tror ikke de takler minusgrader. Lykke til!

Min Verden sa...

Takk for tilbakemelding. Jeg fikk faktisk noe info på Mester grønn sine sider - tro det eller ei. Den ser flott ut nå, så jeg skal forsøke å klippe den litt og dille litt med den. Jeg håper det går bra. Den er utrolig flott.